آنتی فریز گیاهی و بیولوژیک (بیوارگانیک) کیلیترین

آنتی فریز-Anti freeze

سرمازدگی از مشکلات جدی و اساسی بسیاری از باغداران و مزرعه داران است و هر ساله خسارات شدیدی را به محصولات زراعی و باغی وارد می‌کند.

سرمازدگی عمدتاً به دلیل تغییرات سریع و شدید دمایی و بیشتر در فصل بهار، پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد بنابراین خسارات جبران ناپذیری را به گل، میوه، سرشاخه‌های درختان و بعضاً تمام اندام‌های هوایی آن وارد می‌کند.

با این اوصاف جالب است بدانیم مشکل سرمازدگی را می‌توان به راحتی رفع و از وقوع آن جلوگیری کرد.

 آنتی فریز طبیعی و بیولوژیک (بیوارگانیک) کیلیترین علاوه بر میکروارگانیسم های موثر و مفید در کشاورزی شامل انواع میکروارگانیسم های فتوسنتزی، قارچ ها، مخمرها، باسیلوس و تیوباسیلوس، سودوموناس و لاکتوباسیل، از سایر ترکیبات طبیعی و اسیدهای آلی همچون اسید استیک (Acetic Acid)، اسید پیروویک (Pyruvic Acid) ، اسید سوکسینیک (Succinic Acid)، اسید لاکتیک (Lactic Acid)، اسید سیتریک (Citric Acid)، اسید گلوکونیک (Gluconic Acid)، اسید گلوکورونیک (Glucuronic Acid)، اگزالواستیک اسید (Oxaloacetic Acid)، راستیسیانین (Rusticyanin)، پروتیین ها و اسیدهای آمینه موثر در جلوگیری از سرما و یخ زدگی گیاهان تشکیل یافته است. به دلیل جذب سریع این ماده توسط ریشه و اندام های هوایی گیاه، با تحریک سریع و شدید سلول های گیاهی برای مقابله با کاهش دمای محیط، آنها را مجبور به فعالیت شدید متابولیکی کرده و محتویات اسیدهای آمینه، پروتئین ها، قندها، روغن ها و اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه پروتیین ها و اسیدهای آمینه ضدیخ (Anti-Freezing Proteins & Amino Acids) در پیکره گیاه افزایش می یابد. این فرآیندهای بیوشیمیایی در سلول های گیاهی، گیاه را به مدت دو تا چهار هفته در مقابل سرمای ناگهانی و یخ زدگی مقاومتر می سازد.

 

 

مزایای مصرف

  1. آنتی فریز بیوارگانیک کیلیترین مقاومت گیاهان را در برابرســـرما و یخ زدگی تا حـــد قابل قبولــی افزایـــش می دهد. اگر از این محصـــول در زمان مناسب استفـــاده شود به نحوی که گیــــاه فرصت سنتز پروتئین ها و اسیـدهای آمینه ضد یـخ زدگی را داشتـــه باشد موجب مقاومت بیشتـــر گیــاه در برابر سرمای احتمالی بهاره و حتی زمستانه می شود و می تواند نقطه تحمل گیاه به سـرمازدگی را تا ده درجه سانتی گراد افزایش دهد. تنظیم متابولیسم سلولی که از طریق بیان بیشتر ژن‌های دخیل در سوخت و ساز سلولی و فعال کردن آنزیم‌های آن تحمل می‌کند و با افزایش فعالیت مسیرهای متابولیسمی، گرمای زیادی از تجزیه عناصر و ترکیبات غذایی آزاد می‌شود که با افزایش دمای درون سلول گیاه را در برابر سرمای اطراف محافظت  می‌نماید.
  2. این مــاده، مقاومت داخلــی و خارجــی گیـــاه در مقابل انواع تنش ها را نیز افزایش می دهد.تقویت عمومی گیاه با استفاده از ترکیبات توان افزا، بهبود دهنده و تقویت کننده که سبب افزایش سنتز ترکیبات تشکیل دهنده دیواره سلولی گیاه من جمله سیلیس، لیگنین، سلولز، وکس یا موم و سایر اجزای آن می‌شود. بدین ترتیب یک عایق محکم و کارآمد در اطراف سلول‌های گیاهی ایجاد می‌شود که از ورود سرما در فصول سرد سال به گیاه و ورود گرما در تابستان‌های گرم و سوزان جلوگیری می‌کند. در این صورت یک پوشش محافظ گرما و سرما، گیاه را تحت حمایت خویش قرار می‌دهد و از بروز خسارات به نحو احسن جلوگیری می‌کند.
  3. با توجــه به اثرات فــوق العاده فیزیولوژیــکی و بیوشیمیایی این محصول در گیاه، میوه ها درشت تر، آبدار و سنگین تر، براق تر و خوشمزه تر می شوند.
  4. این ماده فتوسنتـز در گیاهان را افزایــش داده بنابراین موجب افزایش فشار اسمـزی و مکش آب و مواد غذایی از ریشــه به اندام های هوایی گیـاه خواهد شد در نتیجه برگ ها ضخیم تر و سالــم تر شده و از این طریق گیاه می تواند در برابر گرما و خشکی از خود مقاومت بیشتری نشان دهد.
  5. با وجود میکروارگانیســم ها در این محصول در صورت استفــــاده در خــاک پــی اچ خاک را پاییــن می آورد و عناصــر گیر افتاده در خاک شامل انواع ریزمغـــذی ها و ترکیبات فسفـــاته آزاد شــــده و فرصت کافی برای جذب ریشه ای خواهند داشت. از سوی دیگـــر در اثر واکنـــش با آهک موجود در خاک، آن را خنثـی کرده و علاوه بر نرمی خاک سبب کاهش پی اچ و ایی سی آن می شود.
  6. مکانیسم و سیستم آنتی فریز بسیار ارزان بوده و استفاده از آن در اغلب باغات و مزارع توجیه اقتصادی دارد و هزینه زیادی را برای باغدار و کشاورز تحمیل نمی‌کند.

 

روش و بهترین زمان مصرف

آنتی فریز بیوارگانیک کیلیتــرین را در هر موقــع از سال می توان استفاده کرد زیرا علاوه بر ویژگی ضدسرما سبب تقویت گیاه، افزایش محصولات زراعی و باغی، درشت شدن میــوه و افزایــش بازارپسنــدی آن می شود، ولی بهتریـن زمان مصرف   آن، ده تا بیست روز قبـــل از وقــــوع ســــــــرما و  یخبندان است تا گیاه فرصت کافی برای سنتـــز ترکیبات حفاظتی ضدسرما را داشته باشد. ولی با توجه به تاثیر فوق العاده و سریع این محصــــول در جلوگیری و رفع تنش سرمازدگی گیاهان پیشنهاد می شود.

حتــی در صورت وقـوع سرما و یخبندان ناگهانی و غافلگیـر شدن گیاهــــان نیز استفـــاده شود، زیـرا در هـــر صورت سبب کاهــش خسارات وارده به گیاه می شود. برای درختان و گیاهان همیشه سبز همچون مرکبات و زیتون چند روز قبل از شروع سرما در منطقه استفاده می‌شود.

 

      روش مصرف محلول پاشی

دوز مصرف این محصول در محلول پاشی  مزارع، نشا و گلخانه دو لیتر در هزار لیتر آب و در باغات پنج لیتر در هزار لیتر آب می باشد. توصیه می شود برای کسب نتایج بهتر و مطمئن تر، ده تا بیست روز پس از محلول پاشی اول دوباره تکرار شود.

       روش مصرف آبیاری

با توجه به وجود میکروارگانیسم ها در این محصول قویا توصیه می شود  به صورت آبیاری نیز استفاده شود. که نیاز به تکرار ندارد و همان یک مرتبه کافی است. دوز مصرف آبیاری پنج تا بیست لیتر در هکتار می باشد.

محدودیت مصرف

به علت وجود میکروارگانیسم ها در این محصول قویا توصیه می شود از مخلوط کردن و استفاده همزمان آن با سموم علف کش و آفت کش شیمیایی اجتناب شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها
ثبت دیدگاه

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
این محصول را به دیگران پیشنهاد می دهم.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.